Методична служба області в умовах децентралізації
Соболяк Л.Є., методист,
в.о. завідувач відділу методичного
менеджменту, координації та
комунікації методичних служб
В Україні, і разом з тим у нашій області триває реформа децентралізації влади. Одним із вагомих управлінських повноважень, які отримали органи місцевого самоврядування ОТГ, є право і можливість на формування власної і ефективної системи забезпечення освітніми послугами населення своєї громади.
З метою забезпечення єдиного підходу до формування структурних підрозділів освіти місцевих виконавчих органів об’єднаних територіальних громад Міністерством освіти і науки України надано рекомендації (лист МОН № 1/9-633 від 30 грудня 2015 року «Про формування органів управління освітою») з розроблення положення про структурний підрозділ освіти виконавчого органу об’єднаної територіальної громади. Міністерство вказує, зокрема, що при формуванні структури органів управління освітою важливо забезпечити діяльність методичної служби як центру реформування освіти.
В умовах децентралізації в області є 4 міста обласного значення(м.Тернопіль, м. Бережани, м.Кременець, м.Чортків), 17 районів(у Підволочиському с.Токи) і 40 об’єднаних територіальних громад(8 міських рад, 11 – селищних і 21 –сільських рад).
Нині мережа методичної служби області включає в себе методичні кабінети різного статусу:
- методичний кабінет, що є юридичною особою -17 (Районний методичний кабінет Бережанської районної ради, Комунальна установа “Борщівський районний методичний кабінет”, Районний комунальний методичний кабінет Бучацької районної ради, Гусятинський районний методичний кабінет, Комунальна установа “Заліщицький районний науково-методичний кабінет” Заліщицької районної ради, Збаразький районний методичний кабінет, Комунальна установа”Зборівський районний методичний кабінет” Зборівської районної ради, Козівський районний методичний кабінет, Кременецький районний методичний кабінет, Монастириський районний методичний кабінет, Лановецький районний методичний кабінет, Підгаєцький районний методичний кабінет Пігаєцької райдержадміністрації, Комунальний заклад Тернопільської районної ради “Тернопільський районний методичний кабінет”, Комунальна установа “Теребовлянський районний методичний кабінет”,Районний методичний кабінет Чортківської районної ради, методичний кабінет відділу освіти, молоді та спорту Шумської РДА, Тернопільський комунальний методичний центр науково-освітніх інновацій та моніторингу, крім того Токівська ЗОШ І-ІІІ ст. Підволочиського р-ну.
- методичні кабінети/центри як структурні підрозділи відділів (управлінь) освіти : при міських відділах освіти — 3 (методичний кабінет відділу освіти, молоді і спорту Бережанської міської ради, методичний кабінет відділу освіти Кременецької міської ради, міський методичний кабінет управління освіти, молоді та спорту Чортківської міської ради ) та при відділах освіти в ОТГ — 9 ( методичний кабінет відділу освіти Васильковецької сільської ради, методичний центр комунальної установи «Відділ освіти, культури, молоді та спорту Вишнівецької селищної ради, методичний кабінет відділу освіти Підволочиської селищної ради, методичний кабінет відділу освіти Скалатської міської ради, методичний кабінет відділу освіти Байковецької сільської ради, методичний кабінет відділу освіти виконавчого комітету Великогаївської сільської ради, методичний кабінет відділу освіти Теребовлянської міської ради, методичний кабінет відділу освіти Заводської селищної ради, методичний кабінет відділу освіти, молоді та спорту Шумської міської ради).
У 6 ОТГ (Озерянська сільська рада, Мельнице-Подільська селищна рада, Гусятинська селищна рада, Козлівська селищна рада, Скориківська сільська рада, Білобожницька сільська рада) методичною діяльністю займаються окремі методисти, які входять у склад органів управлінь освітою ОТГ.
Із залученням голів методичних об`єднань організовується методична робота у 5 ОТГ(Борщівська міська рада, Більче-Золотецька сільська рада, Скала-Подільська селищна рада, Новосільська сільська рада, Борсуківській сільській раді.).
В 20 ОТГ методичне обслуговування здійснює методична служба району, а ОТГ частково компенсують її утримання (Золотопотіцька селищна рада відділ освіти, культури, молоді та спорту, Трибухівська сільська рада (відділ освіти), Гримайлівська сільська рада, Коцюбинська сільська рада, Колодненська сільська рада, Чернихівецька сільська рада (відділ освіти), Озернянська сільська рада, Залозецька селищна рада (відділ освіти, спорту і молоді), Почаївська міська рада(відділ освіти міської ради), Лопушненська сільська рада(відділ освіти), Коропецька селищна рада, Золотниківська сільська рада(заступник голови з гуманітарних питань), Іванівська сільська рада, Микулинецька селищна рада, Колиндянська сільська рада(відділ освіти, молоді і спорту), Великодедеркальська сільська рада, Зборівська міська рада, Ланівецька міська рада, Хоростківська міська рада та Саранчуківська сільська рада).
В умовах децентралізації в області збільшується кількість відділів освіти, а разом з тим розширюється обласна методична служба в ОТГ і оптимізовується — в існуючих районних методичних кабінетах. Без ОКІППО кадровий потенціал методичної служби нараховує 314 методистів (із них 87 методистів ОТГ та 227 методистів РМК/ММК/ТКМЦ).
В окремих ОТГ методичні служби створені як структурні підрозділи новостворених відділів освіти і працюють досить продуктивно (наприклад, методичний кабінет відділу освіти Підволочиської селищної ради, методичний кабінет відділу освіти Скалатської міської ради, методичні кабінети відділів освіти Байковецької та Великогаївської сільських рад).
А в інших ОТГ методичне обслуговування здійснює методична служба району, а ОТГ частково компенсують її утримання, тобто працюють за угодою про співпрацю. Тут слід відзначити роботу Теребовлянського районного методичного кабінету, який вже другий рік здійснює науково-методичне забезпечення системи загальної середньої та дошкільної освіти не тільки району(крім Теребовлянської ОТГ), а й Золотниківської, Іванівської та Микулинецької територіальних громад, разом з тим , забезпечує професійний розвиток педагогічних працівників та керівних кадрів, організовує та проводить роботу з обдарованими дітьми, творчими педагогами. Працівники райметодкабінету допомагають в становленні Микулинецької опорної ЗОШ І-ІІІ ступенів, яка знаходиться у Микулинецькій територіальній громаді. Фінансування цього райметодкабінету здійснюється засновником – районною радою і співфінансування за рахунок коштів територіальних громад на підставі рішень відповідних місцевих рад та укладених договорів.
На забезпечення процесів децентралізації в освіті здійснювався науково-методичний супровід діяльності методичних кабінетів ОТГ. На базі Тернопільської Української гімназії імені І.Франка був організований семінар Шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» спільно з Міністерством освіти і науки України та за експертної підтримки департаменту освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації у форматі «рівний рівному» на тему «Ефективне управління освітою в ОТГ. Від створення органу управління до реалізації плану оптимізації мережі шкіл». Головам об’єднаних територіальних громад області надані Методичні рекомендації щодо створення системи управління освітою об’єднаних територіальних громад, підготовлені експертами шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні».
25-27 квітня 2017 р. взято участь у семінарі-тренінгу «Ефективне управління освітою в ОТГ» для представників регіональних інститутів післядипломної педагогічної освіти проведеного управлінням освіти Дунаєвецької міської ради, спільно із Шведсько-українським проектом «Підтримка децентралізації в Україні», Міністерством освіти і науки України та за експертної підтримки департаменту освіти і науки Хмельницької обласної державної адміністрації.
На базі Почаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів Почаївської ОТГ Кременецького району проведено науково-практичний семінар «Здоров’язбережувальна технологія «Навчання у русі» в системі оздоровчо-виховної роботи загальноосвітніх навчальних закладів».
У Кам’янківській ЗОШ І-ІІІ ст. Підволочиської ОТГ проведено засідання обласної Школи новопризначених керівників навчальних закладів області на тему: “Контрольно-оцінювальна діяльність директора загальноосвітнього навчального закладу”. Проведено засідання обласної Школи новопризначених керівників методичних служб ОТГ на тему: “Методичний супровід планування роботи загальноосвітнього навчального закладу” та засідання Школи управлінської майстерності кураторів та лідерів учнівського самоврядування області на тему «Учнівське самоврядування: шлях до демократичного управління закладом освіти».
Здійснюється координація участі НВК “Лозівська ЗОШ І-ІІІ ст.-ДНЗ” Байковецької ОТГ та Заліщицької державної гімназії у проекті “Розвиток соціальної згуртованості суб’єктів освітнього процесу”. Організована співпраця з працівниками дистанційної платформи громадянської освіти від Відкритого Університету Майдану(ВУМ) і навчальним центром -громадянською спілкою “Освіторія”. Всі педагогічні працівники навчальних закладів-учасників проекту пройшли курси на платформі ВУМ online «Стратегічне мислення», «Вступ до медіації», «Вступ до критичного мислення», за що навчальні заклади отримали сертифікати.
Заступник директора з навчально-виховної роботи НВК «Лозівська ЗОШ І-ІІІ ст.-ДНЗ» Байковецької ОТГ Т.М.Іванко підготувала відеопрезентацію « НВК «Лозівська ЗОШ І-ІІІ ст.-ДНЗ» в рамках проекту “Розвиток соціальної згуртованості суб’єктів освітнього процесу”.
У рамках Всеукраїнського проекту “Розвиток соціальної згуртованості суб’єктів освітнього процесу” 12-14 липня 2017р. взято участь у конференції “Через навчальні заклади до громади: миротворча освіта для раннього попередження конфліктів” та 11-14 вересня 2017р. - у Всеукраїнському хакатоні “Школа і громада: партиципація учнівської молоді та дорослих” (виступ “Співпраця школи та громади: нові організаційні моделі та можливості”).
Розроблено проект “Громадські ініціативи”, учасниками якого є представники учнівського самоврядування опорних навчальних закладів області.
Створено сайт «Освіта Тернопільщини в умовах децентралізації». Підготовлено та розміщено на сайті «Кращі практики управління освітою в громадах» практику «Створення методичного кабінету відділом освіти Байковецької сільської ОТГ» .
У будь-якому випадку, необхідно враховувати, що ефективність методичного забезпечення передбачає розробку якісних планів методичної роботи та їх якісну координацію з навчальними закладами громади.